BRNO: Ani po půl roce provozu nepracuje systém rezidentního parkování v Brně tak, jak by měl. Podobá se spíše chaosu, než něčemu funkčnímu, čím se honosila bývalá brněnská koalice v čele s hnutím ANO. Důvodem jsou softwarové chyby. Noví radní za ODS proto znovu odsunuli spuštění ostrého režimu.
Nové datum ostrého provozu rezidentního parkování se předpokládá prního dubna, oproti plánovanému počátku března. Na vině jsou softwarové chyby, na jejichž odstraňování pracují zástupci města Brna spolu se zainteresovanými stranami v současných dnech. Software čekají změny, které podle brněnského radního pro dopravu Petra Kratochvíla (ODS) povedou ke komfortnějšímu užívání a fungování v souladu s pravidly rezidentního parkování.
„„Příjemnější bude zejména kombinace způsobů plateb. Pokud si člověk zaplatí parkování například na2 hodiny a potřebuje ho prodloužit, nemusí odbíhat z jednání nebo spěchat k automatu, kde provedl první platbu. Prodloužení parkování bude možné uhradit pomocí mobilu nebo v kterémkoli bližším automatu,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Upravený software bude testován na parkovacích automatech v ulicích Brna ve dnech od 18. do 22. března. Předpokládaný termín odesílání dat k ověření přestupků městské policii je stanoven od prvního dubna.
Jihomoravská metropole se s problémy souvisejícími s rezidentním parkováním potýká od samého počátku jeho zavedení v září 2018. Ani po půl roce není systém dotažen do finální podoby. Chybějí kamery na kontrolování oprávnění řidičů parkovat v modrých zónách, data z auta, které jezní po Brně a snímá registrační značky vozidel parkujících v modrých zónách nikdo nevyhodnocuje, takže ti, kteří v oblastech pro rezidenty stojí vozem neopráněně, nejsou pokutováni.
Systém rezidentního parkování schválila minulá brněnská koalice, v jejímž čele stálo hnutí ANO. Představitelé ANO však doposud hovoří o fungujícím systému, zatímco řidiči jej označují za chaos a ostudu.
„Nikdo nic neřeší, je v tom zmatek“, uvedl pro řidič pan E.S. (nepřál si uvést celé jméno, redakce IRJ je zná), který si stěžuje na špatnou informovanost ohledně modrých zón. „Systematika parkování je nepřehledná, ve značkách se orientuje obtížně, zejména těch, na kterých je hned několik pruhů. Když překročím limit parkování, musím běžet k automatu, abych zaplatil, místo abych, podobně jako v Praze, provedl platbu mobilem a nemusel se tím dále zabývat. Je to ostuda“, dodal pan E.S.
Bývalý radní pro dopravu za ANO Richard Mrázek jakékoli pochybení odmítá a jak dnes uvedl server idnes.cz odkazuje Mrázek novináře na novou koalici.
„Že něco nefunguje nebo se nepokutuje? To nejsou otázky na mě. Bylo by dobré je adresovat těm, kteří dnes tvoří rezidentní parkování,“ reagoval Mrázek dnes pro brněnskou mutaci serveru idnes.cz, přestože loni před spuštěním tvrdil, že s novým systémem žádné problémy nehrozí.
Problémů s rezidentním parkováním se však již za minulé brněské koalice objevila celá řada, jako například již zmíněná absence kamerového systému. Tento systém kamer měl například kontrolovat řidiče vjíždějící do historického centra města, zejména pak na Masarykovu ulici a náměstí Svobody. Vsoučasnosti na místě sporadicky stávají hlídky strážníků, které řidiče, pokud jsou přítomny, kontrolují a zamezí vjezd těm, kteří nedisponují příslušným oprávněním. V době absence hlídek pak do pěší zóny vjíždějí i ti, kdo potřebná povolení nemají a ulice se stávají průjezdní zkratkou mezi Moravským náměstím a prostorem před Hlavním nádržím, aniž by hříšníky někdo pokutoval.
Současnou podobu rezidentního parkování plánuje změnit nová koalice v čele stojí ODS. Nová forma kabátu rezidentního parkování zatím není přesně známá, vedení Brna však již představilo první novinky. Z cedulí by měly zmizet tříbarevné pruhy a vše by se mělo podstatně zjenodušit. Koalice pak plánuje nově omezit pohyb aut po Masarykově ulici a náměstí Svobody, kde paradoxně po zavedení modrých zón doprava zhoustla. A to i díky nerezidentům, kteří mají povolení k vjezdu například z důvodu účelu výkonu činnosti.